Elburg,
Wat een mooi evenement

Het begon echter met enorm slecht weer. Woensdag hebben we de aak overgebracht naar de Marina Den Oever op t zoete water van het IJsselmeer, hetgeen gepaard ging met een pittig onweer en hagelstenen. Het dek was er wit van.
Ook de volgende ochtend toen we vertrokken, beloofde het een zeer natte dag te worden. Met overlevingspak aan en zuidwester op het hoofd, voeren we op de motor voor een 9-urige reis richting Elburg. De regen viel met bakken uit de hemel en al gauw waren wij, Edwin en René, tot op de draad nat.
Maar vlak nadat we Medemblik passeerden, verscheen er een rond blauw stukje lucht, hield t op met regenen en begon de zon te schijnen. Tot aan Elburg geen enkele bui meer.
De volgende dag kwam Peter er ook bij, hij was met z'n vrouw met de camper gekomen, en voeren wij met de mannen van DroneH2O richting het startvak voor de jaarlijkse wedstrijd.
We gingen redelijk van start, maar wel vanaf de 42e boei, die we bij loting hadden verkregen. Het startveld bestond uit 50 schepen, we hadden wat schepen in te halen. Er moesten 4 boeien worden gerond en dat 2 keer. Het ging op een bepaald moment best wel goede, we haalden heel wat schepen in. Toen we het 12e schip inhaalden, kreeg één van de passagiers een naar bericht en hij moest dan ook direct naar huis. Gelukkig konden we een KNRM-boot waarschuwen en die bracht hem, samen met z'n collega, terug naar Elburg. Voor ons zat de race erop, maar hebben nog wel wat baantjes gezeild.
Tijdens de wedstrijd en terug in de haven van Elburg werd er genoten van heerlijke haring, paling en zalm en daarna namen we afscheid van de passagiers.
De volgende dag was het tochtjes maken met passagiers. Dat was/is ontzettend leuk om te doen. Helaas begonnen we met een probleem met de aansluiting schroefas en keerkoppeling, maar gelukkig konden we dat snel repareren.
Terwijl Peter en Edwin de boot varende hielden, vertelde René, aan de hand van wat aanschouwelijk materiaal, de geschiedenis van de WR 173 en de visserij in het algemeen.
Op zondag, na een lekker ontbijt  van eieren met spek, werd de motor gestart en gingen we weer op weg naar Wieringen. Al met al een geslaagde Elburg 2024 met vele tevreden gezichten van passagiers en bemanning.
Volgend jaar wordt een jubileumjaar. Dan worden de Botterdagen voor de 50e keer gehouden.

Offline Website Maker