Van horen zeggen 2024

Nieuws, roddels en loabekakkerij

Elburg,
Wat een mooi evenement

Het begon echter met enorm slecht weer. Woensdag hebben we de aak overgebracht naar de Marina Den Oever op t zoete water van het IJsselmeer, hetgeen gepaard ging met een pittig onweer en hagelstenen. Het dek was er wit van.
Ook de volgende ochtend toen we vertrokken, beloofde het een zeer natte dag te worden. Met overlevingspak aan en zuidwester op het hoofd, voeren we op de motor voor een 9-urige reis richting Elburg. De regen viel met bakken uit de hemel en al gauw waren wij, Edwin en René, tot op de draad nat.
Maar vlak nadat we Medemblik passeerden, verscheen er een rond blauw stukje lucht, hield t op met regenen en begon de zon te schijnen. Tot aan Elburg geen enkele bui meer.
De volgende dag kwam Peter er ook bij, hij was met z'n vrouw met de camper gekomen, en voeren wij met de mannen van DroneH2O richting het startvak voor de jaarlijkse wedstrijd.
We gingen redelijk van start, maar wel vanaf de 42e boei, die we bij loting hadden verkregen. Het startveld bestond uit 50 schepen, we hadden wat schepen in te halen. Er moesten 4 boeien worden gerond en dat 2 keer. Het ging op een bepaald moment best wel goede, we haalden heel wat schepen in. Toen we het 12e schip inhaalden, kreeg één van de passagiers een naar bericht en hij moest dan ook direct naar huis. Gelukkig konden we een KNRM-boot waarschuwen en die bracht hem, samen met z'n collega, terug naar Elburg. Voor ons zat de race erop, maar hebben nog wel wat baantjes gezeild.
Tijdens de wedstrijd en terug in de haven van Elburg werd er genoten van heerlijke haring, paling en zalm en daarna namen we afscheid van de passagiers.
De volgende dag was het tochtjes maken met passagiers. Dat was/is ontzettend leuk om te doen. Helaas begonnen we met een probleem met de aansluiting schroefas en keerkoppeling, maar gelukkig konden we dat snel repareren.
Terwijl Peter en Edwin de boot varende hielden, vertelde René, aan de hand van wat aanschouwelijk materiaal, de geschiedenis van de WR 173 en de visserij in het algemeen.
Op zondag, na een lekker ontbijt  van eieren met spek, werd de motor gestart en gingen we weer op weg naar Wieringen. Al met al een geslaagde Elburg 2024 met vele tevreden gezichten van passagiers en bemanning.
Volgend jaar wordt een jubileumjaar. Dan worden de Botterdagen voor de 50e keer gehouden.

Man over boord

Video Description

Onverwachts

Op de donderdagavond worden er tal van zaken besproken, maar ook geoefend. Zo is één van de belangrijkste oefeningen de MOB-procedure.
We hopen het natuurlijk nooit in het echt mee te maken, maar ook een geoefend mens staat voor twee.
Meestal wordt er een boei of iets dergelijks over boord gegooid. Deze keer liet Henk zich op een onverwacht moment van boord vallen.

Video Description

Belang van reddingsvest

Doordat Henk een opvallend geel zwemvest droeg, was hij redelijk goed te zien. Opvallend is hoe snel je een eind verwijderd bent van een drenkeling, door de voortgang van het schip en door de stroming in de vaargeul. Een eye-opener!

Droogvallen is zo leuk

Er zijn inmiddels al een aantal droogvaldagen geweest en die waren weer heel fijn om mee te maken. Leuke nieuwe passagiers en oude bekenden, die elk jaar mee gaan.
De ene keer wat minder warme, de ander keer een hete wandeltocht over het Wad.
Zo langzamerhand raken we wel op zoek naar een nieuwe droogvalplek, want de "oude" mosselbank heeft de voorjaarsstormen net aan overleefde. Waren er de afgelopen jaren mosselen en oesters in overvloed, nu zijn er amper mosselen te vinden en ook de oesters zijn verzand of weggespoeld.
Toch hebben de gasten kunnen genieten van het zilte voedsel. Daarnaast waren er regelmatig zeehonden te zien en op één reis zelfs even de vin van een bruinvis in het Amsteldiep.
Er zijn nog een paar droogvaldagen te gaan en die zitten al helemaal vol.

Flink werk aan de aak

Door een aantal leden van de vereniging Aak wordt er hard gewerkt aan de WR 173.
Dit om de aak weer helemaal in orde te brengen, zodat er het komende vaarseizoen weer netjes en veilig met passagiers en bemanning gevaren kan worden.
De hele winter heeft de aak in de haven van De Haukes gelegen. Daar is, in de afgelopen weken, o.a. de mast eraf gehaald om deze netjes in de biopin te zetten en de afgebroken marifoon antenne vervangen. Ook is een deel touwwerk en blokken vernieuwd. De nieuwe vaan en hemelboender konden ook meteen in top worden gezet.
Nadat de mast op de aak werd teruggeplaatst, zijn ook de zwaarden op hun plek gehangen.
De motor werd voorzien van verse olie en nieuwe filters, impeller en riem en die snort er weer over.
Op het moment van schrijven ligt de aak op de helling in Den Helder. Daar krijgt de onderkant en zijboorden een opknapbeurt. Er werden, na een grondige inspectie, ook weer een paar slechte plekken in het houtwerk ontdekt. Deze zijn er inmiddels uitgezaagd en van nieuwe delen voorzien door scheepstimmerman Ivor van Klink uit Workum. Daarna zijn er een paar lagen antifouling op de onderkant aangebracht om de aangroei van alg, pokken en andere schelpdieren tegen te gaan.
Her en der zullen nog kitlagen worden vervangen, kale plekken geschuurd en geschilderd worden en de laatste puntjes op de i gebracht worden.
En dan kan het nieuwe vaarseizoen weer beginnen.

HTML Website Maker